Blog despre culturism

Aminoacizii – Caramizile cresterii musculare

COMBINATE CU O DIETA RIGUROASA SI UN PROGRAM DE ANTRENAMENT bine structurat, suplimentele potrivite chiar iti pot duce progresul muscular la un nou nivel. Stii deja asta. […] Sa luam exemplul aminoacizilor cu lanturi ramificate (BCAA): leucina, izoleucina si valina. Chiar daca tragi de fiare doar de cateva luni, probabil ai auzit de ei. Asta deoarece sunt la fel de populari in randul sportivilor ca proteinele. Ideea e ca daca ii consumi vei optimiza refacerea, deci muschii tai vor creste mai rapid. De aceea ti se recomanda sa-i iei inainte de antrenament, in timpul antrenamentului, dupa antrenament, inainte de culcare. […] Gasesti aici o gama larga de aminoacizi.

Dar in lumea suplimentelor a aparut un nou pretendent la titlul de supliment minune – aminoacizii esentiali (EEA), si oricine e interesat de cresterea masei musculare si a fortei ar trebui sa stie de ei. Cu alte cuvinte, EEA sunt fratii mai mici (dar mai “smecheri”) ai aminoacizilor cu lanturi ramificate. Mai jos vei gasi o multime de informatii despre rolul EAA si BCAA, astfel incat sa poti face alegerile corecte cand vine vorba de suplimentatie.

TOTUL DESPRE AMINOACIZI

Inainte sa discutam despre cum pot aminoacizii esentiali sa iti ajute muschii, sa aruncam o privire asupra aminoacizilor in general si sa vedem cum contribuie acestia la imbunatatirea cresterii masei musculare, starii de sanatate si fortei.

Exista mai mult de 300 de compusi organici numiti aminoacizi, dintre care doar 20 apar in compozitia proteinelor din corp. Acestia sunt numiti aminoacizi alimentari. Reprezinta caramizile din care sunt construite proteinele si au un rol important in organism, acela de semnalizare la nivel celular si molecular – inclusiv in cazul semnalelor asociate cu cresterea musculara. Aminoacizii contribuie , de asemenea, la alte procese esentiale in organism, cum ar fi crearea de anticorpi pentru sistemul imunitar si de enzime implicate in mii de reactii chimice. Sunt elementele esentiale ale sintezei de hormoni si ale structurii peretilor celulari. Deci sunt foarte, foarte importanti.

Pot fi impartiti in trei categorii:

AMINOACIZI ESENTIALI: Sunt noua aminoacizi esentiali, care nu pot fi produsi de catre corp, asa ca trebuie sa apelam la alimentatie pentru a reface rezervele organismului. Aminoacizii esentiali (EAA): leucina, izoleucina, valina, metionina, fenilalanina, triptofanul, treozina, lizina si histidina.

AMINOACIZII NEESENTIALI: Se numesc neesentiali pentru ca, desi avem nevoie de ei pentru a functiona – alaturi de toti cei 20 de aminoacizi alimentari – corpurile noastre ii pot sintetiza, deci nu avem nevoie sa consumam proteine si alte alimente pentru a ne face plinul. Aminoacizi neesentiali (NEAA): alanina, asparagina, acidul aspartic, cisteina, acidul glutamic, glicina, prolina, serina.

AMINOACIZII SEMI-ESENTIALI: Te poti gandi la ei ca la vedetele echipei de aminoacizi. Avem nevoie de ei in special cand suntem stresati sau bolnavi, iar corpul nu ii poate sintetiza in cantitati suficiente. Aminoacizi semi-esentiali (SEAA): arginina, glutamina, tirozina.

ESENTIALUL DESPRE AMINOACIZII ESENTIALI:

De fiecare data cand mergi la sala si rupi fiarele, produci si micro-rupturi in tesutul muscular. Aceasta este Faza 1 a hipertrofiei. Faza a doua este si mai importanta – cea a refacerii. Aici incepe rolul jucat de aminoacizi. Conform opiniei unei specialiste in nutritie, Marie Spano, co-editor la National Strength and Conditioning Association’s Guide to Sport and Exercise Nutrition, “Aminoacizii esentiali sunt necesari pentru constructia de tesut muscular.” Trebuie sa tii minte un lucru: nu iti poti pacali corpul. Daca iei prea mult dintr-un aminoacid, acest lucru va dilua cantitatea din corp a aminoacidului respectiv. De asemenea, daca iei aminoacizi in proportii gresite nu vei obtine rezultatele dorite. Secretul e sa-i iei pe toti odata, in cantitati corecte. Daca faci asta, corpul tau va putea folosi profilul perfect de aminoacizi pentru a ansambla proteine, in ordinea corecta, la momentul potrivit. Acest proces este exact opusul a ceea ce se intampla cand iei aminoacizi “dupa ureche” sau iei doar cativa care nu sunt suficienti pentru a genera procesul de creare a proteinelor. Aici intervine Robert R. Wolfe, directorul departamentului de longevitate nutritionala de la Universitatea din Arkansas.

“Numarul si calitatea fibrelor musculare determina gradul de sanatate al musculaturii, iar consumul de aminoacizi esentiali, reprezinta cel mai eficient mod de a influenta pozitiv numarul si calitatea fibrelor musculare”, spune Wolfe.

Pentru a mentine si construi masa musculara – si a-ti pastra un nivel optim de sanatate – trebuie sa-ti hranesti muschii cu toti aminoacizii, in cantitati suficiente si atent masurate.

Wolfe si-a petrecut cea mai mare parte din viata incercand sa creeze profilul perfect de aminoacizi pentru a construi muschi, indiferent daca e vorba de mentinerea masei musculare la copiii care au suferit arsuri severe si sunt nevoiti sa stea o perioada indelungata internati in spital sau de astronautii care vor sa-si pastreze masa musculara in timpul misiunilor in spatiu. Dupa 17 ani de studiu, 20 de milioane de dolari din burse de cercetare si 23 de experimente clinice pe subiecti umani, a reusit sa patenteze o formula de aminoacizi care functioneaza, ducand un raspuns si un castig de masa musculara de pana la de trei ori mai mare decat in cazul unei cantitati similare de proteine din zer. In cadrul unor studii pe tineri si varstnici obligati sa stea la pat timp de 30 de zile a reusit chiar sa inverseze procesul de catabolism si sa creasca forta subiectilor cu 28%.

INOVATIE IN MATERIE DE AMINOACIZI

Amestecul patentat de aminoacizi esentiali al lui Wolfe, creat sub egida Universitatii din Arkansas, ar putea fi prima inovatie reala in materie de nutritie din ultimii ani. Este un adevarat succes pentru sanatatea musculara, pentru ca Wolfe s-a implicat intr-o incercare laborioasa de a realiza un profil de aminoacizi similar celui existent in muschi, astfel incat sa-i poti oferi corpului tau exact ce are nevoie, exact unde are nevoie, si sa poti stimula la maxim cresterea musculara. Te poti gandi la aminoacizii cu lanturi ramificate ca la o arma obisnuita, iar la aminoacizii esentiali ca la o arma cu luneta, cu care iti atingi tinta de fiecare data.

Caramizile cu care construiesti muschi mai mari si mai puternici existau de multa vreme, dar nimeni nu reusise sa le aseze in ordinea corecta. Aminoacizii actioneaza intr-un mod complex asupra corpului, iar Wolfe a reusit sa sparga acest cod. Acum, cu ajutorul unui simplu supliment, oricine se poate bucura de rezultate mai bune in culturism si de o viata mai sanatoasa.

INTREABA-L PE DOCTORUL AMINOACID

Cum ai inceput sa studiezi muschii si aminoacizii?

Robert R. Wolfe, Ph.D.: La inceputul carierei mele cand lucram in Spitalul Pediatric Shriners, din cadrul Harvard Medical School, am observat ca pierderea masei musculare la copiii care suferisera arsuri severe le punea in pericol capacitatea de refacere si vindecare. Acesti copii nu raspundeau la o terapie nutritionala obisnuita, asa ca am inceput sa fiu din ce in ce mai interesat de mecanismele metabolismului proteic, cu speranta de a dezvolta o noua abordare terapeutica.

Am descoperit ca aminoacizii – in special cei esentiali – reprezentau cheia stimularii productiei de proteine musculare. Asa mi-am petrecut cea mai mare parte din cariera incercand sa gasesc formula perfecta de aminoacizi pentru sanatatea musculara.

Care este mai exact rolul aminoacizilor esentiali in declansarea cresterii musculare?

Robert R. Wolfe, Ph.D.: Principalul rol al aminoacizilor esentiali este acela de precursori in cadrul productiei de proteine musculare. Anumiti aminoacizi esentiali ca leucina, pot ajuta in procesul de declansare a sintezei proteice.

Aminoacizii esentiali ajuta la refacere?

Robert R. Wolfe, Ph.D.: Un antrenament extenuant accelereaza distrugerea proteinelor din corp si poate duce la un grad usor de inflamare a tesutului muscular. Refacerea muschilor presupune o resintetizare de proteine musculare, pentru a indeparta resturile provenite de la distrugerea proteinelor din timpul antrenamentului; consumul de aminoacizi esentiali reprezinta cea mai eficienta metoda de a stimula sinteza proteica din muschi dupa antrenament. […]

(articol publicat in nr. 2 – 2018 al revistei Muscle & Fitness; pg. 94-97; imagine – structura unui alfa-aminoacid in forma sa neionizata – Wikipedia)