Blog despre culturism

1 calorie = 1 calorie?

11_FB_food_fightM-­a intrebat odata cineva pe o retea de socializare ca, daca necesarul zilnic e de 2000 de calorii, are ceva daca il ia din ciocolata si din dulciuri? Probabil ati mai auzit si voi expresia „pai, o calorie, e tot o calorie”… Partial e adevarat, o calorie e tot o calorie, indiferent din ce sursa provine, dar depinde foarte mult de obiectivele ce le avem. Dar inainte de intra in acest detaliu, sa vedem ce sunt caloriile si care sunt sursele din care ni le putem lua.

Caloria este o unitate de masura a energiei. Organismul uman are nevoie de energie pentru a putea supravietui. Resursele noastre de energie sunt carbohidratii, lipidele si proteinele. Un gram de carbohidrati genereaza 4 calorii, un gram de proteina genereaza tot 4 calorii, iar un gram de lipide, 9 calorii.

Carbohidratii si lipidele sunt surse principale de energie, iar proteinele sunt utilizate in procesul de crestere, reparare si mentinere a tesuturilor organismului, inclusiv tesutul muscular, ceea ce ne intereseaza pe noi in acest sport. Si acum sa revenim la afirmatia de mai sus „o calorie, e tot o calorie”. E adevarat, pana in punctul in care incepem sa ne stabilim niste obiective. Vrem sa ne crestem masa musculara, vrem sa slabim, vrem sa ne pastram in kg, dar sa ne tonifiem musculatura?

Avem nevoie zilnic de aproximativ 3-8 g de cabohidrati pe kg/ corp, de 1,8-3 g de proteine pe kg/ corp si undeva in jur de 0,5-1 g de lipide pe kg/ corp. Aceste cifre pot ajunge la cota minima sau chiar mai jos, cand vrem sa slabim sau sa definim pentru a ne pregati pentru o competitie sau pot ajunge la cote maxime daca suntem in perioada de masa musculara.

Sa revenim la intrebarea cu ciocolata de la inceputul articolului. In medie, 100 g de ciocolata cu alune, contin undeva la 3 g de proteine, 28 g de lipide si 50 g de carbohidrati. Cata ciocolata ar
trebui sa mancam pentru a ne atinge necesarul mediu de 2 g de proteine pe kg/ corp? De exemplu, daca ai 80 kg, ai nevoie de aproximativ 160 g de proteine zilnic, aici ne referim la persoanele care practica sportul, ai avea nevoie de 53 de ciocolate, daca ai vrea sa mananci doar ciocolata. Bine, cineva poate spune, dar nu ma intereseaza sa mananc atata proteina; eu am nevoie de aproximativ 2000 de calorii zilnic. Mananc ciocolata si dulciuri pana imi ating necesarul de calorii si apoi ma opresc; am acoperit necesarul de calorii si totul e ok. Din pacate nu e atat de simplu, deoarece intervine indicele glicemic.

Ce este indicele glicemic? Indicele glicemic este un indicator ce masoara viteza cu care carbohidratii ajung in sange si modul in care influenteaza nivelul de zahar. Se masoara pe o scara de la 0­100. Cu cat indicele glicemic e mai mare, cu atat acei carbohidrati se aborb mai repede si ajung in sange, crescand si nivelul de zahar, ceea ce nu e bine, deoarece va creste si depozitul de grasime. Deci, ideea cu ciocolata sau dulciurile, care au un indice glicemic ridicat, nu e o idee buna ca sursa de calorii. Prin urmare, expresia „o calorie, e tot o calorie” nu e tocmai adevarata.

Nu uitati! Pentru rezultate maxime, trebuie sa va antrenati, sa va odihniti si sa mancati corespunzator!

(articol scris de Andrei Nilgesz)