Vitamina C, B6, D3, magneziu, zinc, calciu, fier si alte multivitamine si minerale

Cele mai bune vitamine si minerale pentru sport si culturism (69)

Suplimente alimentare cu vitamine (C, B6, D3, E), minerale (fier, calciu, magneziu, zinc), oligoelemente si extracte naturale din plante, produse la cele mai exigente standarde de calitate, importante pentru sanatate, imunitate, energie si performante sportive. Citeste despre vitamine si minerale

4.77 (479 voturi)
 1 2 3 4 » 
187,00 lei 212,00 lei
DETALII
187,00 lei 195,00 lei
DETALII
 1 2 3 4 » 

Despre vitamine, minerale si rolul lor in organism.
Alimente care contin vitamine si minerale

 

  1. Ce sunt vitaminele si mineralele

Vitaminele sunt componente vitale ale alimentatiei si anume micronutrienti organici esentiali pentru desfasurarea functiilor organismului. Acesti micronutrienti nu sunt sintetizati (produsi) de catre organism (sau sunt sintetizati in masura insuficienta).

Mineralele sunt substante anorganice esentiale bunei functionarii a organismului, care nu pot fi deloc produse de catre organism. In lipsa sarurilor minerale, nici vitaminele nu pot fi asimilate de catre organism, deci nu isi pot manifesta beneficiile. Asadar, e nevoie sa acordam atentie celor mai importante vitamine si minerale pentru a ne asigura ca ii le furnizam organismului nostru in masura corespunzatoare stilului individual de viata.

  1. Rolul vitaminelor in corp. Alimente care contin vitamine
  2. Vitamine Hidrosolubile

    Rol

    Surse

    Tiamina (vitamina B1)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul energetic; important pentru functia nervoasă

    Gasit în toate alimentele nutritive in cantitati moderate: carne de porc, paine integrala sau imbogatite si cereale, leguminoase, nuci si seminte

    Riboflavina (vitamina B2)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul energetic; important pentru vederea normala si sanatatea pielii

    Laptele si produsele lactate; legume verzi cu frunze; Paine integrala, paine imbogatita si cereale

    Niacina (vitamina B3)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul energetic; importanta pentru sistemul nervos, sistemul digestiv si sanatatea pielii

    Carne, pasari de curte, peste, paine integrala sau imbogatita si cereale, legume (in special ciuperci, sparanghel si legume verzi cu frunze), unt de arahide

    Pantotenic acid

    (vitamina B5)

    Parte a unei enzime necesare pentru energie metabolism

    Raspandire larga in alimente

    Biotina

    (vitamina B7)

    Parte a unei enzime necesare metabolizarii energiei

    Raspandire in alimente; produs, de asemenea, in tractul intestinal de bacterii

    Piridoxina (vitamina B6)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul proteinelor; ajuta la formarea globulelor rosii

    Carne, peste, pasari de curte, legume, fructe

    Acid folic

    O parte dintr-o enzima necesara pentru fabricarea- ADNului si a celulelor noi, în special a globulelor rosii

    Legume si legumele verzi cu frunze, seminte, suc de portocale, ficat

    Cobalamina (vitamina B12)

    Parte a unei enzime necesare pentru producerea de celule noi; important pentru functia nervoasa

    Carne, pasari de curte, peste, fructe de mare, oua, lapte si produse lactate; nu se gaseste in alimente vegetale

    Acid ascorbic (vitamina C)

    Antioxidant; o parte dintr-o enzima necesara pentru metabolismul proteinelor; important pentru sanatatea sistemului imunitar; ajuta la absorbtia fierului.

    Se gaseste numai in fructe si legume, in special fructe citrice, legume din familia varza, cantaloupe, capsuni, ardei, rosii, cartofi, salata, papaya, mango, kiwi.

    Vitamine Liposolubile

    Rol

    Surse

    Vitamina A (si precursorul acesteia *, beta-caroten)

    * Un precursor este transformat de organism în vitamina.

    Necesar pentru vedere, piele si membrane mucoase sanatoase, cresterea oaselor si a dintilor, sanatatea sistemului imunitar

    Vitamina A din surse animale (retinol): lapte fortificat, branza, smantana, unt, oua, ficat.

    Beta-caroten (din surse vegetale) : Legume frunze, de culoare verde inchis; fructe portocaliu inchis (caise, cantaloupe) si legume (morcovi, dovlecei de iarna, cartofi dulci, dovleac)

    Vitamina D

    Necesara pentru absorbtia corespunzatoare a calciului; depozitate in oase

    Galbenusuri de ou, ficat, peste gras, lapte fortificat. Cand este expusa la lumina soarelui, pielea poate produce vitamina D.

    Vitamina E

    Antioxidant; protejeaza peretii celulari

    Uleiuri vegetale polinesaturate (soia, porumb, seminte de bumbac, sofran); legume verzi cu frunze; germene de grau; produse din cereale integrale; ficat; galbenusuri de ou; nuci si seminte

    Vitamina K

    Necesara pentru coagularea corecta a sangelui

    Legume verzi cu frunze, cum ar fi kale, verdeata colarda si spanac; legume verzi, cum ar fi broccoli, varza de Bruxelles si sparanghel; produs si în tractul intestinal lde bacterii

    1. Hidrosolubile: necesare in cantitati mici si dese, deoarece circula liber prin corp iar excesul se elibereaza prin urina.
      -> B1, B2, B3, B5, B6, B7, B12, acidul folic

    2. Liposolubile: sunt stocate cu usurinta in corp si e nevoie sa fie consumate mai rar.
      -> A, D, E, K

    3. Factori alimentari “ca si vitaminele”, dar care nu intrunesc toate criteriile pentru a fi considerate vitamine, insa necesare in anumite circumstante.
      -> carnitina, colina, mioinoziotol, ubiquinone (coenzima Q10), bioflavonoidele

  1. Rolul mineralelor in corp. Alimente care contin minerale
  2. Macromineralele sunt necesare in cantitati mai mari, iar micromineralele in cantitati mai mici, insa toate sunt esentiale organismului.

    Macrominerale

    Rolul

    Surse

    Sodiu

    Necesar pentru echilibrul fluidelor, transmisiilei nervoase, contractille musculare

    Sare masa, sos soia; cantitati mari in alimente procesate; cantitati mici in lapte, paine, legume si carne neprocesate

    Clor

    Necesar pentru un echilibru corespunzator de lichide, acid stomacal

    Sare de masa, sos de soia; cantitati mari in alimente procesate; cantitati mici in lapte, carne, paine si legume

    Potasiu

    necesar pentru un echilibru corespunzator de lichide, transmisiile nervoase si contractiile musculare

    Carne, lapte, fructe si legume proaspete, cereale integrale, leguminoase

    Calciu

    Important pentru oase si dinti sanatosi; ajuta muschii sa se relaxeze si sa se contracte; important in functionarea nervilor, coagularea sangelui, reglarea tensiunii arteriale, sanatatea sistemului imunitar

    Laptele si produsele lactate; conserve de peste cu oase (somon, sardine); tofu fortificat si lapte de soia fortificat; verdeata (broccoli, mustar verde); leguminoase

    Fosfor

    Important pentru oase si dinti sanatosi; gasit in fiecare celula; parte a sistemului care mentine echilibrul acid-bazic

    Carne, peste, pasari de curte, oua, lapte, alimente procesate (inclusiv sifon)

    Magneziu

    gasit in oase; necesar pentru producerea de proteine, contractia musculara, transmisiile nervoase, sanatatea sistemului imunitar

    Nuci si seminte; leguminoase; legume frunze, verzi; fructe de mare; ciocolata; anghinare; Apa potabila „tare”

    Sulful

    gasit in moleculele proteice

    Apare in alimente ca parte a proteinei: carne, pasari de curte, peste, oua, lapte, leguminoase, nuci

    Fier

    Parte a unei molecule (hemoglobina) care se gaseste in globulele rosii care transporta oxigenul din organism; necesare metabolismului energetic

    Carne de organe; carne rosie; peste; pasari de curte; crustacee (in special scoici); galbenusuri de ou; leguminoase; fructe uscate; verdeturi verde inchis, frunze; Paine si cereale imbogatite cu fier;  cereale fortificate

    Zinc

    Parte a multor enzime; necesar pentru producerea de proteine si materiale genetice; are o functie in perceptia gustului, vindecarea ranilor, dezvoltarea normala a fatului, productia de sperma, cresterea normala si maturarea sexuala, sanatatea sistemului imunitar

    Carne, peste, pasari de curte, cereale intregi dospite, legume

    Iod

    gasite in hormonul tiroidian, care ajuta la reglarea cresterii, dezvoltarii si metabolism

    fructe de mare, alimente cultivate in sol bogat in iod, sare iodata, paine, produse lactate

    Seleniu

    Antioxidant

    Carne, fructe de mare, cereale

    Cupru

    Parte a multor enzime; necesar metabolizarii fierului

    Leguminoase, nuci si seminte, cereale integrale, carne de organe, apa potabila

    Mangan

    Parte a multor enzime

    Raspandit in alimente, in special alimente vegetale

    Fluor

    Implicat in formarea oaselor si a dintilor; ajuta la prevenirea cariilor dintilor

    Apa potabila (fie fluorizata, fie continand fluor natural), peste si majoritatea ceaiurilor

    Cromul

    functioneaza indeaproape cu insulina pentru a regla nivelurile de zahar din sange (glucoza)

    Alimente nerefinate, in special ficat, drojdia de bere, cereale integrale, nuci, branzeturi

    Molibden

    Parte a unor enzime

    Leguminoase; paine si boabe; frunze verzi; legume frunze, verzi; lapte; ficat

 

Surse:

https://www.uofmhealth.org/
https://www.cdt-babes.ro/

Despre vitamine, minerale si rolul lor in organism.
Alimente care contin vitamine si minerale

 

  1. Ce sunt vitaminele si mineralele

Vitaminele sunt componente vitale ale alimentatiei si anume micronutrienti organici esentiali pentru desfasurarea functiilor organismului. Acesti micronutrienti nu sunt sintetizati (produsi) de catre organism (sau sunt sintetizati in masura insuficienta).

Mineralele sunt substante anorganice esentiale bunei functionarii a organismului, care nu pot fi deloc produse de catre organism. In lipsa sarurilor minerale, nici vitaminele nu pot fi asimilate de catre organism, deci nu isi pot manifesta beneficiile. Asadar, e nevoie sa acordam atentie celor mai importante vitamine si minerale pentru a ne asigura ca ii le furnizam organismului nostru in masura corespunzatoare stilului individual de viata.

  1. Rolul vitaminelor in corp. Alimente care contin vitamine
  2. Vitamine Hidrosolubile

    Rol

    Surse

    Tiamina (vitamina B1)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul energetic; important pentru functia nervoasă

    Gasit în toate alimentele nutritive in cantitati moderate: carne de porc, paine integrala sau imbogatite si cereale, leguminoase, nuci si seminte

    Riboflavina (vitamina B2)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul energetic; important pentru vederea normala si sanatatea pielii

    Laptele si produsele lactate; legume verzi cu frunze; Paine integrala, paine imbogatita si cereale

    Niacina (vitamina B3)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul energetic; importanta pentru sistemul nervos, sistemul digestiv si sanatatea pielii

    Carne, pasari de curte, peste, paine integrala sau imbogatita si cereale, legume (in special ciuperci, sparanghel si legume verzi cu frunze), unt de arahide

    Pantotenic acid

    (vitamina B5)

    Parte a unei enzime necesare pentru energie metabolism

    Raspandire larga in alimente

    Biotina

    (vitamina B7)

    Parte a unei enzime necesare metabolizarii energiei

    Raspandire in alimente; produs, de asemenea, in tractul intestinal de bacterii

    Piridoxina (vitamina B6)

    Parte a unei enzime necesare pentru metabolismul proteinelor; ajuta la formarea globulelor rosii

    Carne, peste, pasari de curte, legume, fructe

    Acid folic

    O parte dintr-o enzima necesara pentru fabricarea- ADNului si a celulelor noi, în special a globulelor rosii

    Legume si legumele verzi cu frunze, seminte, suc de portocale, ficat

    Cobalamina (vitamina B12)

    Parte a unei enzime necesare pentru producerea de celule noi; important pentru functia nervoasa

    Carne, pasari de curte, peste, fructe de mare, oua, lapte si produse lactate; nu se gaseste in alimente vegetale

    Acid ascorbic (vitamina C)

    Antioxidant; o parte dintr-o enzima necesara pentru metabolismul proteinelor; important pentru sanatatea sistemului imunitar; ajuta la absorbtia fierului.

    Se gaseste numai in fructe si legume, in special fructe citrice, legume din familia varza, cantaloupe, capsuni, ardei, rosii, cartofi, salata, papaya, mango, kiwi.

    Vitamine Liposolubile

    Rol

    Surse

    Vitamina A (si precursorul acesteia *, beta-caroten)

    * Un precursor este transformat de organism în vitamina.

    Necesar pentru vedere, piele si membrane mucoase sanatoase, cresterea oaselor si a dintilor, sanatatea sistemului imunitar

    Vitamina A din surse animale (retinol): lapte fortificat, branza, smantana, unt, oua, ficat.

    Beta-caroten (din surse vegetale) : Legume frunze, de culoare verde inchis; fructe portocaliu inchis (caise, cantaloupe) si legume (morcovi, dovlecei de iarna, cartofi dulci, dovleac)

    Vitamina D

    Necesara pentru absorbtia corespunzatoare a calciului; depozitate in oase

    Galbenusuri de ou, ficat, peste gras, lapte fortificat. Cand este expusa la lumina soarelui, pielea poate produce vitamina D.

    Vitamina E

    Antioxidant; protejeaza peretii celulari

    Uleiuri vegetale polinesaturate (soia, porumb, seminte de bumbac, sofran); legume verzi cu frunze; germene de grau; produse din cereale integrale; ficat; galbenusuri de ou; nuci si seminte

    Vitamina K

    Necesara pentru coagularea corecta a sangelui

    Legume verzi cu frunze, cum ar fi kale, verdeata colarda si spanac; legume verzi, cum ar fi broccoli, varza de Bruxelles si sparanghel; produs si în tractul intestinal lde bacterii

    1. Hidrosolubile: necesare in cantitati mici si dese, deoarece circula liber prin corp iar excesul se elibereaza prin urina.
      -> B1, B2, B3, B5, B6, B7, B12, acidul folic

    2. Liposolubile: sunt stocate cu usurinta in corp si e nevoie sa fie consumate mai rar.
      -> A, D, E, K

    3. Factori alimentari “ca si vitaminele”, dar care nu intrunesc toate criteriile pentru a fi considerate vitamine, insa necesare in anumite circumstante.
      -> carnitina, colina, mioinoziotol, ubiquinone (coenzima Q10), bioflavonoidele

  1. Rolul mineralelor in corp. Alimente care contin minerale
  2. Macromineralele sunt necesare in cantitati mai mari, iar micromineralele in cantitati mai mici, insa toate sunt esentiale organismului.

    Macrominerale

    Rolul

    Surse

    Sodiu

    Necesar pentru echilibrul fluidelor, transmisiilei nervoase, contractille musculare

    Sare masa, sos soia; cantitati mari in alimente procesate; cantitati mici in lapte, paine, legume si carne neprocesate

    Clor

    Necesar pentru un echilibru corespunzator de lichide, acid stomacal

    Sare de masa, sos de soia; cantitati mari in alimente procesate; cantitati mici in lapte, carne, paine si legume

    Potasiu

    necesar pentru un echilibru corespunzator de lichide, transmisiile nervoase si contractiile musculare

    Carne, lapte, fructe si legume proaspete, cereale integrale, leguminoase

    Calciu

    Important pentru oase si dinti sanatosi; ajuta muschii sa se relaxeze si sa se contracte; important in functionarea nervilor, coagularea sangelui, reglarea tensiunii arteriale, sanatatea sistemului imunitar

    Laptele si produsele lactate; conserve de peste cu oase (somon, sardine); tofu fortificat si lapte de soia fortificat; verdeata (broccoli, mustar verde); leguminoase

    Fosfor

    Important pentru oase si dinti sanatosi; gasit in fiecare celula; parte a sistemului care mentine echilibrul acid-bazic

    Carne, peste, pasari de curte, oua, lapte, alimente procesate (inclusiv sifon)

    Magneziu

    gasit in oase; necesar pentru producerea de proteine, contractia musculara, transmisiile nervoase, sanatatea sistemului imunitar

    Nuci si seminte; leguminoase; legume frunze, verzi; fructe de mare; ciocolata; anghinare; Apa potabila „tare”

    Sulful

    gasit in moleculele proteice

    Apare in alimente ca parte a proteinei: carne, pasari de curte, peste, oua, lapte, leguminoase, nuci

    Fier

    Parte a unei molecule (hemoglobina) care se gaseste in globulele rosii care transporta oxigenul din organism; necesare metabolismului energetic

    Carne de organe; carne rosie; peste; pasari de curte; crustacee (in special scoici); galbenusuri de ou; leguminoase; fructe uscate; verdeturi verde inchis, frunze; Paine si cereale imbogatite cu fier;  cereale fortificate

    Zinc

    Parte a multor enzime; necesar pentru producerea de proteine si materiale genetice; are o functie in perceptia gustului, vindecarea ranilor, dezvoltarea normala a fatului, productia de sperma, cresterea normala si maturarea sexuala, sanatatea sistemului imunitar

    Carne, peste, pasari de curte, cereale intregi dospite, legume

    Iod

    gasite in hormonul tiroidian, care ajuta la reglarea cresterii, dezvoltarii si metabolism

    fructe de mare, alimente cultivate in sol bogat in iod, sare iodata, paine, produse lactate

    Seleniu

    Antioxidant

    Carne, fructe de mare, cereale

    Cupru

    Parte a multor enzime; necesar metabolizarii fierului

    Leguminoase, nuci si seminte, cereale integrale, carne de organe, apa potabila

    Mangan

    Parte a multor enzime

    Raspandit in alimente, in special alimente vegetale

    Fluor

    Implicat in formarea oaselor si a dintilor; ajuta la prevenirea cariilor dintilor

    Apa potabila (fie fluorizata, fie continand fluor natural), peste si majoritatea ceaiurilor

    Cromul

    functioneaza indeaproape cu insulina pentru a regla nivelurile de zahar din sange (glucoza)

    Alimente nerefinate, in special ficat, drojdia de bere, cereale integrale, nuci, branzeturi

    Molibden

    Parte a unor enzime

    Leguminoase; paine si boabe; frunze verzi; legume frunze, verzi; lapte; ficat

 

Surse:

https://www.uofmhealth.org/
https://www.cdt-babes.ro/