Blog despre culturism

Ce inseamna „supliment nutritiv” | Definitie „supliment nutritiv” | Dictionar de culturism

Conform Ministerului Sanatatii, „suplimentele nutritive sunt preparate conditionate sub forma de tablete, capsule, drajeuri, pulberi sau lichide, care au in compozitia lor nutrienti (macro- si micronutrienti) si/ sau alte substante comestibile, care sunt consumate in cantitati definite, in mod suplimentar fata de aportul alimentar obisnuit”.

Tabelul suplimentelor nutritive aprobate de Ministerul Sanatatii:

• vitamine si elemente minerale
• proteine pure sau sub forma de concentrate proteice, izolate proteice si hidrolizate proteice, aminoacizi si amestecuri ale acestora
• uleiuri alimentare considerate dietetice (uleiuri din germeni de seminte de cereale, uleiuri din ficat de peste) si acizi grasi polinesaturati esentiali
• fosfolipide – lecitine, cefaline, serinfosfatide, inozitolfosfatide
• fibre alimentare pana la cantitatea de 24 g/ zi
• produse pentru slabit si pentru mentinerea greutatii corporale, fara indicatii terapeutice
• produse parabiotice – probiotice, prebiotice, simbiotice – alimente functionale care regleaza flora microbiana intestinala
• produse pentru sportivi care contin vitamine, elemente minerale, proteine, hidrolizate proteice, aminoacizi, glucide usor asimilabile, acizi grasi esentiali si alti nutrienti cu rol in sustinerea efortului sportiv, in refacerea postefort, in dezvoltarea si mentinerea masei musculare

Suplimentele nutritive fac posibil, intr-un mod mai simplu, consumul de nutrienti necesari pentru dezvoltarea masei musculare si imbunatatesc performantele tale sportive, daca sunt combinate cu o dieta adecvata.

Suplimentele nutritive insa nu sunt destinate sa inlocuiasca alimentatia normala, ci sa o completeze (de aceea se si numesc „suplimente”).

Suplimentele sunt foarte importante pentru sportivi, dar nu trebuie sa fii sportiv de performanta pentru a recurge la consumul acestora.
Suplimentele nutritive pot asigura acel necesar de nutrienti pe care poate nu reusesti sa il asiguri prin alimentatia obisnuita. Activitatea sportiva presupune cerinte nutritionale aparte fata de cele ale unui oc cu activitate fizica normala si poate nu ai cum (timp, bani, disponibilitate) sa mananci cat ar trebui si exact acele alimente care sunt necesare pentru a face fata antrenamentului sportiv.
In aceasta situatie, suplimentele nutritive te salveaza.

Poate vrei sa obtii rezultate mai bune (sa dezvolti mai multa masa musculara sau sa slabesti) chiar daca nu participi la concursuri. Suplimentele nutritive pot fi de mare ajutor si in aceasta situatie, pentru ca ofera o cantitate concentrata de nutrienti importanti (proteine, minerale etc) fara sa contina grasimi si apa (deci elemente care induc senzatia de satietate),

Mituri despre suplimentele nutritive
• sunt medicamente sau substante ilegale (droguri, steroizi anabolizanti)
• dupa ce nu mai iei, muschii se „dezumfla” si/ sau te ingrasi
• sunt substante-minune, care te scutesc de antrenament si orice efort in atingerea obiectivelor
• nu poti sa ai rezultate fara aceste produse

Exemple de suplimente:
• suplimente nutritive pentru masa musculara → concentratele de carbohidrati cu proteine, weight-gainere;
• concentratele proteice → proteinele din zer, proteinele din soia, proteinele din ou, colostrul;
• creatina;
• aminoacizi liberi;
• glutamina;
• cafeina;
• borul;
• vanadiul;
• cromul;
• coenzima Q10 (UBICHINONA);
• carnitina;
• inozina si colina;
• hidroxicitratul (HCA);
• HMB (beta-hidroxi-beta-metilbutiratul);
• taurina;
• tribulus;
• yohimbe;
• controitin sulfatul si glucozamina etc.

(informatii oferite de Dr. Serban Damian in Super Fit – Esentialul in fitness si culturism)